Forskning visar att öl kan hjälpa till att stärka skelettet.
De amerikanska forskarna gick grundligt till väga och testade inte mindre än 100 olika öl i varierande stilar. Den stil som innehöll mest kisel var pale ale medan veteöl och ljust lageröl innehöll minst.
Tidigare forskning har antytt att kisel skulle kunna förekomma i öl men man har inte tidigare vetat hur mycket av ämnet som ölet innehåller men det vet man nu. rapporter flera amerikanska sajter. Enligt forskarna innehöll ölen halter mellan 6 och 56 milligram per liter.
Forskarna menar dock att man inte ska ta deras resultat som intäkt för att det är fritt fram att dricka mycket öl i syfte att stärka benmassan. Forskningen har inte undersökt skelett på personer som dricker mycket öl utan bara konstaterat att ölen innehåller ämnet. Om det kan bli en rekommandation i framtiden återstår att se.