Nu har forskare i Göteborg bevisat det: fisk gör dig smartare.
- Hur vi än vänder och vrider på resultatet så står de här klara sambanden fast, säger professor Kjell Torén vid Sahlgrenska Akademin till Göteborgs-Posten.
Undersökningen redovisas i den vetenskapliga tidskriften Acta Paediatrica och är gjord av professor Torén tillsammans med forskare vid Centre for Brain Repair and Rehabilitation och avdelningen för arbets- och miljömedicin vid Göteborgs Universitet. Nu ska de ta de här resultaten vidare och bland annat undersöka hur fettsyrorna, omega-3 och omega-6, i fisken spelar in.
- Det är alldeles för tidigt att gå ut med några rekommendationer, det vore helt fel. Däremot kanske man kan börja se konsumtion av fisk som en markör för intelligens, säger Torén.
Ät dig smart med fiskrätter:
Linssallad med rökt fisk
Friterad fisk med sardellströssel och rostad paprika